I Olympiatoppens utviklingsfilosofi står det:
"[Integrering og inkludering er] to sentrale begreper man bør tenke over når det gjelder å tilrettelegge for parautøvere er integrering og inkludering.
Integrert idrett er når utøvere med funksjonsnedsettelse får muligheten til å delta i ordinær idrett. Det vil si at parautøveren har mulighet til å delta, men må tilpasse seg rammene for ordinær idrett. Eksempel på dette er at en gruppe parautøvere er med som en egen gruppe i klubb, krets eller særforbund.
Inkludert idrett oppnås først når parautøvere er med på lik linje med andre utøvere gjerne på kryss og tvers av gruppene som allerede finnes. Et inkluderende treningsmiljø et miljø som er åpent for alle, uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, livssyn, seksuell orientering og funksjonsnedsettelse, og der alle er en del av fellesskapet.
For å oppnå inkludert idrett bør man etterstrebe at parautøvere, på lik linje med funksjonsfriske utøvere, innplasserer i særforbundets ulike grupper ut ifra nivå. Det vil si at er du en eliteutøver, så hører du hjemme i forbundets elitegruppe, uavhengig av om du har en funksjonsnedsettelse eller ikke. "
Et naturlig oppfølgingsspørsmål i denne sammenheng er hvordan dette kan gjøres i praksis. Naturligvis vil det finnes mange svar og løsninger på dette spørsmålet ut ifra idrettens egenart. Det er likevel noen sentrale elementer man kan tenke på når man skal gjennomføre god inkludering i praksis.
- Samtrening
- Praktisk tilrettelegging
- Normative forestillinger
Følg lenkene her, eller utforsk temaene selv i samtale med utøvere, trenerkollegaer, forskere eller fagpersoner.
Podcast: Fokus Para Sports
Hør forskeren Kim Wickman bli intervjuet om normative forestillinger i idretten, både knyttet til kjønn og parautøvere. Hvem får egentlig lov til å prestere "ekte" idrett?
Se mulighetene sammen
En artikkel om samtrening av Oda Helen Græsli, Monica Lillefjell og Sissel Horghagen
Uviklingsfilosofi og Råd tilpasset paraidretten
Les mer om utviklingstrinn, para-aspektet, samt integrering og inkludering.