Overordnede suksessfaktorer for alle mål innen kommunikasjon
Utarbeide en overordnet og helhetlig medie- og kommunikasjonsstrategi som omfatter parautøvere og paraidretten på alle nivå som kommuniserer én idrett – like muligheter.
NIF sentralt skal sammen med særforbundene utvikle en medieguide for opplæring av media og idretten internt, med tanke på begrepsbruk og bruk av profiler.
Alle organisasjonsledd i norsk idrett skal jobbe for bedre internkommunikasjon.
Suksessfaktorer
Idretten skal i større grad sette paraidretten på agendaen og øke synligheten i samfunnet.
NIF sentralt skal sammen med særforbundene utvikle et årshjul med oversikt over arrangementer og mulige mediesaker på alle nivå.
Det må utvikles en budskapsplattform for paraidretten til bruk overfor media, samarbeidspartnere og andre.
Idretten skal inkludere og likestille paraidrett i alle kommunikasjonskanaler.
Hovedplattformene for NIF sentralt, særforbund, idrettskretser, regioner og klubber må omtale, inkludere og bruke paraidretten og dens utøvere som en naturlig del av kommunikasjonen.
Det bør opprettes egne nettsider om paraidrett innenfor de ulike idrettene, men paraidrett må likevel være inkludert og anerkjent på hovedsidene.
Det må sørges for kompetanseheving blant ansvarlige for kommunikasjon og sosiale medier i NIF sentralt, særforbund, idrettskretser og klubber, og det må skapes arenaer for utveksling av kunnskap og erfaringer.
Idretten skal identifisere og synliggjøre flere profiler på alle nivå og i alle organisasjonsledd for å skape flere rollemodeller og øke oppmerksomheten rundt paraidretten.
Utøvere fra bredde- og toppidretten må synliggjøres som ambassadører, for at mennesker med funksjonsnedsettelse skal ha noen å identifisere seg med.
Media må oppmuntres til å profilere personer med funksjonsnedsettelse fra alle organisasjonsledd, på alle nivå og i ulike roller (trenere, frivillige, ansatte, utøvere på ulike nivå – både bredde og topp).