Overordnede suksessfaktorer for alle mål innen kommunikasjon
- Utarbeide en overordnet og helhetlig medie- og kommunikasjonsstrategi som omfatter parautøvere og paraidretten på alle nivå som kommuniserer én idrett – like muligheter.
- NIF sentralt skal sammen med særforbundene utvikle en medieguide for opplæring av media og idretten internt, med tanke på begrepsbruk og bruk av profiler.
- Alle organisasjonsledd i norsk idrett skal jobbe for bedre internkommunikasjon.
Suksessfaktorer
- Idretten skal i større grad sette paraidretten på agendaen og øke synligheten i samfunnet.
- NIF sentralt skal sammen med særforbundene utvikle et årshjul med oversikt over arrangementer og mulige mediesaker på alle nivå.
- Det må utvikles en budskapsplattform for paraidretten til bruk overfor media, samarbeidspartnere og andre.
- Idretten skal inkludere og likestille paraidrett i alle kommunikasjonskanaler.
- Hovedplattformene for NIF sentralt, særforbund, idrettskretser, regioner og klubber må omtale, inkludere og bruke paraidretten og dens utøvere som en naturlig del av kommunikasjonen.
- Det bør opprettes egne nettsider om paraidrett innenfor de ulike idrettene, men paraidrett må likevel være inkludert og anerkjent på hovedsidene.
- Det må sørges for kompetanseheving blant ansvarlige for kommunikasjon og sosiale medier i NIF sentralt, særforbund, idrettskretser og klubber, og det må skapes arenaer for utveksling av kunnskap og erfaringer.
- Idretten skal identifisere og synliggjøre flere profiler på alle nivå og i alle organisasjonsledd for å skape flere rollemodeller og øke oppmerksomheten rundt paraidretten.
- Utøvere fra bredde- og toppidretten må synliggjøres som ambassadører, for at mennesker med funksjonsnedsettelse skal ha noen å identifisere seg med.
- Media må oppmuntres til å profilere personer med funksjonsnedsettelse fra alle organisasjonsledd, på alle nivå og i ulike roller (trenere, frivillige, ansatte, utøvere på ulike nivå – både bredde og topp).