LEDELSES- OG RELASJONSKOMPETANSE
Kunnskap, erfaring, holdning, ferdighet og evne til å:
- Velge, organisere, lede og utvikle prestasjonsteamet
- Gjennomføre og følge opp mål-, strategi- og verdiprosesser
- Skape dynamiske team med konstruktive relasjoner
- Skape en god utviklingskultur der hver enkelt persons kompetanse bringes inn og benyttes i fellesskapet.
- Utvikle gode rutiner
- Definere og avklare ansvar og roller
- Bruke pedagogiske ferdigheter i sitt lederskap
- Involvering og medansvar
- Kommunikasjon
- Håndtere ulike interessenter
- Påvirke oppover og nedover for å skape gode rammebetingelser
- Håndtere dilemmaer og kompleksitet
Eksempel 1, bruke pedagogiske ferdigheter i sitt lederskap.
I forbindelse med paratrenerakademiet utfordret vi trenerne til å gå dypere inn på et tema som interesserer dem. Synne Stangeland, trener for paraalpinlandslaget valgte relasjoner i teamet, og utfordret sine utøver til å beskrive de fem viktigste tingene for å skape gode relasjoner i et team. Målet for henne var at gruppen skulle sitte igjen med et klarere bilde av hvordan de burde ha det på laget for å kunne skape et miljø der det er lov å bli best mulig. Synne valgte en metode hvor hun lot utøverne diskutere utvalgte spørsmål, alene som en gruppe. Disse skulle til slutt forme en enkel liste med de fem viktigste tingene for å skape gode relasjoner i et team- sett fra paraalpinlandslagets ståsted.
Synne valgte å stille følgende spørsmål:
Spørsmål 1: Hva legger dere i et godt landslag?
Spørsmål 2: Hva gjør vi for å skape gode relasjoner i laget vårt?
Spørsmål 3A: Hvordan skal dere som lag etterleve punktene dere diskuterte i forrige oppgave?
Spørsmål 3B: Hva blir konsekvensen av å ikke etterleve punktene dere har diskutert?
Resultatet av prosessen ble følgende punkter:
Casen er et godt eksempel på hvordan man som trener kan bruke pedagogiske ferdigheter i sitt lederskap, gjennom både innvolvering og kommunikasjon. Måten det er gjort på fremmer medansvar, og spørsmålene gir et fokus på konstruktive relasjoner blant trener og utøvere. Slike prosesser kan også være et godt grunnlag for å takle ulike dilemmaer senere, for eksempel når trenere og utøvere ikke lever etter de verdiene man har blitt enige om og det blir nødvendig å ta tak i dette.
Skal man prøve på en slik prosess selv er det viktig å tenke over hva som er riktig for sin gruppe:
- Er de i stand til å diskutere selv eller behøver de veiledning og hjelp fra trener for å komme gjennom spørsmålene?
- Kommer alles mening til uttrykk eller behøver man å stille oppfølgingsspørsmål for å få frem et mangfold av meninger?
- Når i sessongen passer det best for gruppen å sette seg ned med en slik prosess?
- Er dette kjent eller ukjent for gruppen å jobbe på denne måten, og hvor mye tid bør man sette av som en konsekvens av dette?
Eksempel 2, strategiprosess i teamet.
Som det fremgår av komeptansepunktet er det oggså viktig å kunne lede og legge til rette for gode mål- og strategiprosesser.
Det er utviklet mange verktøy for dette, men vi har snakket med olympiatoppen Midt-Norge og fått Atle Kvåsvoll til å dele deres mye bruke one page strategy. Vi har lagt ved svar på noen av spørsmålene våre til verktøyet og en PDF som kan brukes til egen prosess.
Bilde av verktøyet:
Intervju med Atle Kvålsvoll - ONE PAGE STRATEGY
Utviklet av Olympiatoppen Midt-Norge (Elling Finnanger og Atle Kvålsvoll)
Hva var tanken bak one page strategy og hvordan brukes den i dag?
Tanken var å utarbeide et verktøy som var oversiktlig og brukervennlig. Dette klarte vi gjennom å konkretisere hele strategiplanen på en side. På denne måten blir miljøet utfordret på å bli veldig konkret og få fram «det viktigste av det viktige». Vår erfaring var at strategiplaner ofte var store dokumenter som ikke ble brukt.
I dag brukes den i alle OLTMN sine A-prosjekter der vi gjennomfører en strategiprosess ved oppstarten av prosjektet. Den brukes også i teamprosesser samt at utøvere lager sin egen One Page Strategy. Det samme gjør også enkelte trenere.
Hvordan skal man tenke når man fyller ut sidene? (fra begynnelse til ferdig utfylt)
Ofte gjennomføres en SWOT analyse før start av strategiprosessen. Dette for å kartlegge nå-situasjonen
One Page Strategy har 4-års perspektiv
- Første steg er å skape diskusjon rundt en visjon og definere denne. Hva skal miljøet strekke seg etter? Hva er drømmen? Visjonen skal ha en enkel og slående formulering som er samlende og motiverende. Vi bruker god tid på denne delen da visjonen er den som staker ut kursen for miljøet samt at vi får opp den visjonære diskusjonen
Eksempel: En ledende klubb på jentesiden i Norge og Europa
- Andre steg er definisjon av virksomhetsideen; hva skal miljøet drive med? Her bruker vi også god tid og «borrer» da opplevelsen ofte er at mange har vanskeligheter med å bli konkret. Virksomhetsideen er viktig for den videre prosessen, den staker ut kursen i forhold til målsetting og fokusområder.
Eksempel: Vi er en håndballklubb som skal bli ledende i norsk håndball, gjennom lokal forankring og god organisering
- Tredje steg er definisjon av overordnet målsetting
Eksempel: Utvikle et A-lag med en tydelig spillestil og sterk treningskultur.
- Fjerde steg er definisjon av konkrete resultatmål
- Femte steg er å definere konkrete fokusområder og målsetting for hvert fokusområde
- Sjette steg er å definere konkrete tiltak innenfor hvert fokusområde
- Syvende steg er å definere verdiene
Hvor ofte bør den evalueres?
Den bør evalueres i forbindelse med sesongevalueringen og tas fram for en grundig gjennomgang minst 4 ganger i året, det blir en «minievaluering».