Om paratreneren

Det er flere spennende prosjekter og artikler som kan fortelle oss noe om paratreneren i dag. Et av de større prosjektene er ParaCoach-prosjektet.

ParaCoach et prosjekt som jobber med kompetanseheving og utvikling av paratrenere internasjonalt - på alle nivå. Med prosjektet ønsker man å fremme ansettelse av trenere, samt treneres læring og utvikling. Blant annet jobbes det med å lage et rammeverk med rådgivende prinsipper som kan brukes i utdanning av paratrenere, i tillegg til kurs og websider. Som en del av prosjektet har man sett på nå-situasjonen blant paratrenere i Europa. 

Du kan lese et sammendrag av funnene her, og mer informasjon om prosjektet i sin helhet finnes her.

Vi har også informasjon om forskningen som gjøres på paratrenere. Det vil si hva og hvem det fokuseres på, hvordan forskningen gjennomføres, og hva man bør vite mer om. Blant annet fra en nylig publisert oversiktsartikkel med tittelen: What Do We Know About Research on Parasport Coaches? A Scoping Review. 

I denne oversiktsartikkelen ser forfatterne på så mye som mulig av forskningen som finnes på paratrenere, og de har gjort et omfattende søk i ulike databaser for å finne kunnskap. For å avgrense har de sett etter forskning på trenere for utøvere med nedsatt muskelstyrke, nedsatt passiv bevegelse, mangel på lem, lengdeforskjeller i beina, kortvoksthet, spastisitet (hypertonia), ataksi, atetose og synsbegrensninger - på ulike nivå.  

Til sammen fant forskerne 44 artikler som de undersøkte videre. 

Oppsummerende resultat fra disse 44 studiene viser at den vanligste metoden når man forsker på paratrenere er intervjuer, og at veldig mange deltagere er mannlige trenere på elitenivå, særlig fra Nord-Amerika.  

Av de ni ulike temaene som tas opp i de 44 studiene var de tre største og mest diskuterte:

  • Generell coachingkunnskap (for eksempel roller, ansvar, selvrefleksjon, forberedelser og prestasjonsanalyser – 11 artikler tok opp dette)
  • Det å bli paratrener (fokus på erfaringer knyttet til læring og karriereutvikling når man blir paratrener – 10 artikler tok opp dette)
  • Erfaringer med det å være paratrener (10 artikler tok opp dette).  

Leser man artikkelen får man mer innsikt i de enkelte studiene og de overordnede temaene. For eksempel viser det seg at paratrenere er positive til formell utdanning spesifikk rettet mot paraidrett, men at det ofte er vanskelig å få tilgang til eller at det er dyrt å delta på. Paratrenere fra studiene som er undersøkt uttrykker også et behov for en dybdeforståelse for paraidrett, det vil si at de ønsker kunnskap og informasjon om ulike funksjonsnedsettelser, tilpasninger/adaptasjoner, og de unike kvalitetene ved paraidrett, slik at de kan integrere denne kunnskapen i sin praksis.  

Vi anbefaler å lese artikkelen i sin helhet, og du finner den her